CAN ISLAM BE FRENCH? PLURALISM AND PRAGMATISM IN A SECULARIST STATE


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John R. Bowen

Avec résumé en Français

 

The most complete book on the debate on Islam in France come from the Princeton University Press in USA. The book you must absolutly read !

Can Islam Be French? is an anthropological examination of how Muslims are responding to the conditions of life in France. Following up on his book Why the French Don’t Like Headscarves, John Bowen turns his attention away from the perspectives of French non-Muslims to focus on those of the country’s Muslims themselves. Bowen asks not the usual question–how well are Muslims integrating in France?–but, rather, how do French Muslims think about Islam?

 

In particular, Bowen examines how French Muslims are fashioning new Islamic institutions and developing new ways of reasoning and teaching. He looks at some of the quite distinct ways in which mosques have connected with broader social and political forces, how Islamic educational entrepreneurs have fashioned niches for new forms of schooling, and how major Islamic public actors have set out a specifically French approach to religious norms. All of these efforts have provoked sharp responses in France and from overseas centers of Islamic scholarship, so Bowen also looks closely at debates over how–and how far–Muslims should adapt their religious traditions to these new social conditions. He argues that the particular ways in which Muslims have settled in France, and in which France governs religions, have created incentives for Muslims to develop new, pragmatic ways of thinking about religious issues in French society.

 

John R. Bowen is the Dunbar-Van Cleve Professor in Arts & Sciences at Washington University in St. Louis. His books include Why the French Don’t Like Headscarves (Princeton) and Islam, Law and Equality in Indonesia.

 

PRESS REVIEW:

 

“L’islam peut-il être français ?

Can Islam be French ? Pluralism and Pragmatism in a Secularist State (« L’islam peut-il être français ? Pluralisme et pragmatisme dans un Etat séculier »). Tel est le titre du dernier ouvrage de l’anthropologue américain John Bowen. Un livre qui tombe à pic au moment où le président du groupe UMP à l’Assemblée, Jean-François Copé, veut faire passer une loi sanctionnant le port de la burqa.

Bowen s’était déjà fait remarquer en 2006 avec son essai « Pourquoi les Français n’aiment pas le voile ? » Cette fois, « le canevas est plus large et plus ambitieux », note The Economist. Bowen a mené une longue enquête de terrain, arpentant ce qu’il nomme les « espaces islamiques » : les écoles et instituts musulmans, et, bien entendu, les mosquées. L’un des grands intérêts de son livre est de se faire l’écho des préoccupations réelles des musulmans français. Où doivent-ils se marier : à la mosquée, à la mairie, aux deux ? Une musulmane peut-elle épouser un non musulman ? Quid de la théorie de l’évolution, des droits homosexuels ou encore des prêts à intérêts ? « Autant de problèmes plutôt terre-à-terre, mais qui, d’après Bowen, reflètent davantage le quotidien des musulmans français que les psychodrames politiques qui intéressent les médias », rapporte The Economist.

 

Selon la vulgate, c’est l’islam qui a eu tendance à se durcir et se refermer sur lui-même. En réalité, ce reproche vaut tout aussi bien pour la laïcité à la française, qui n’a pas su se montrer vraiment accueillante. L’islam est tout à fait compatible avec la laïcité française, explique Bowen, à condition que des concessions soient faites de part et d’autre. Les responsables politiques et l’élite intellectuelle doivent s’ouvrir davantage au pluralisme. De leur côté, les musulmans ne doivent pas s’attendre à obtenir un compromis avec la République aussi avantageux que ceux qu’ont conclus en leur temps les catholiques, les protestants ou les juifs. « L’islam peut-il être français ? Après avoir lu ce livre, on est enclin à se dire : ”Oui, mais pas encore…” », conclut The Economist.”-Books and The Economist

 

“Mr. Bowen’s latest book has a broader and more ambitious canvas. As a good anthropologist, he wants to know not just what the politicians and the media are saying about Islam in France, but what is actually happening on the ground. . . . Mr. Bowen thinks that Muslim values and French secularism could be compatible. But accommodation requires give-and-take on both sides. . . . Can Islam be French? After reading this book, one is inclined to say, ‘Yes, but not yet.’”–Economist

 

“John Bowen has written one of the most insightful books on Islam in France. He has done extensive field research in the sensitive suburbs of Paris and inside little-known Islamic institutions that are shaping the future of the religion in France. Bowen admirably shows how French Muslims are struggling not for minority status or multiculturalism, but for value pluralism, conciliating the secular Republican tradition while asserting a new faith community.”–Olivier Roy, European University Institute, Florence

 

“Through a rich ethnography of normative practices such as pedagogies and legal reasonings, John Bowen has produced a rare and invaluable analysis of the making of a French Islam that owes as much to French legal and political constraints as to Muslims’ engagement with the Islamic tradition. A required reading for scholars interested in religion and religious minorities in secularist states.”–Malika Zeghal, University of Chicago

 

“Can Islam Be French? is utterly fascinating and engagingly written. Together with his previous book, Why the French Don’t Like Headscarves, John Bowen has produced an unparalleled oeuvre on Islam in France.”–Paul Silverstein, Reed College

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